Home » Články » Pro kapitány

Co dělat když...!?

      Noc je na spadnutí a telefon ve Vaší chartrovce už nikdo nebere. Posádka na Vás nejistě pokukuje jak si poradíte. Ano, máte problem (plachta práská v sílícím větru a nemůžete jí narolovat, motor nestartuje, neteče pitná voda-nebo teče, ale někam do lodi, zablokované WC, najeli jste na mělčinu ...)!

      Pokud jste netechnický typ který, aby se vyhnul komplikacím, střídá raději auto každé dva roky a i nyní jste si raději připlatil na pronájem nové lodě, pak vězte, že i nové jachty mají své slabé chvilky. Navíc když například při přistávání škrábnete bok letošního modelu určitě si toho při předávání všimnou a nebudou vás mít rádi. U zajeté lodi se řada věcí přejde mlčením. Při plavbě se může stát cokoli a i triviální závada může plavbu značně znepříjemnit. Skipper by proto měl být muž mnoha řemesel se zdravou drzostí řešit za pochodu každý problem který se vyskytne. Určitá zkušenost je v tomto směru stejně důležitá jako znalost plavebního práva nebo navigace. V následujícím textu chceme upozornit na nejčastější komplikace které se mohou při plavbě vyskytnout, naznačit jak je řešit a hlavně jak jim předcházet.
 
CHCETELI SE VYHNOUT PROBLEMUM..

      ...zorganizujte si co nejdříve posádku a poučte ji. Možná že za dobrého počasí si s lodí snadno poradíte sám. Ovšem nemůžete očekávat, že za silnějšího větru například přistávací manévr, který předpokládá určitou spolupráci posádky i za bezvětří, proběhne bez pohromy podle vašeho očekávání, když jste předem všem nevysvětlil co se bude dít a co se od každého očekává-například aby se nepletl kde nemá. Aby nová posádka zažila elementární jachtařské zvyklosti (není nutné přijít například o všechny hrnky při prvním větším náklonu) a základní manévry s lodí, to vyžaduje určitý čas, který při náhlém zhoršení počasí už nemusíte mít. Je také s výhodou zavést z počátku určitou specializaci. Vždy očekávejte že vás posádka něčím překvapí. Vydáteli povel k doplnění nádrží s pitnou vodou, může se vám stát že voda skončí v nádrži s naftou. V horším případě se to ani nedozvíte a skončíte plavbu se zadřenými vstřiky u motoru. Studujeteli za plavby v salonu poslední výtisk časopisu Playboy, kormidelník se pojede určitě prohlédnout zblízka divnou tyč se dvěma kužely. Pokud nevysvětlíte dámám v posádce že loď není trvale napojena na vodovodní potrubí, budete již první večer bez pitné vody atd.
 
TAKELÁŽ A OPLACHTĚNÍ

      Předpokladem klidné a rychlé plavby je velikost oplachtění přiměřená síle větru. Pokud myjete okna nástavby, určitě nejedete optimální rychlostí. Naopak, hydrodynamika lodního tělesa je při velkém náklonu porušená, loď se ve vodě příčí, laterální odpor je výrazně zmenšený (velký snos) a maximálně namáhané kormidlo jen stěží kompenzuje silnou návětrnost lodi. Nemáte také žádnou rezervu jak vyrovnat případné poryvy větru které lze očekávat zvláště při vyjíždění a zajíždění do závětří (konce ostrovů, sedla atd.). Prasknutí bočního vantu v takové situaci nevyhnutelně vede k pádu stěžně a to už velká zábava není. Tedy včas a s předstihem refujte!!! Později, při dalším zesílení větru, se vám to už nemusí podařit, nebo zrefujete ale pouze cáry z plachet. Správná funkce refovacího zařízení kosatky je podmíněna co nejmenší vzdáleností běžce od horního konce předního stěhu a dostatečně napnutým výtahem kosatky. V opačném případě dojde k navinutí lana výtahu na horní konec lišty rolfoku a dále na stěh. Opakované pokusy narolovat kosatku pak vedou k překroucení stěhu a při troše smůly k pádu stěžně. Vzhledem k tomu, že na lodi může být až 12 lanových stoperů se kterými snaživě manipuluje téměř stejný počet vašich kamarádů, rovná se pravděpodobnost uvolnění výtahu kosatky téměř jistotě. V případě namotání výtahu u vrcholu stěžně, nezbývá než se tam vypravit. Zařízení pro navíjení hlavní plachty do stěžně oceníte zvláště budeteli okolnostmi donucen, například při převozu lodi, manipulovat s plachtami sám. Pokud ovšem nebude funkční jezdec na ráhnu (což je u starších charterových lodí téměř pravidlem), možná se hlavní plachta nějak do stěžně naroluje, ovšem s opětným vytažením budou pravděpodobně problemy. Vytažení hlavní plachty ze stěžně může být komplikováno, kromě špatného narolování, ještě další příčinou. Pro nevhodnou tlouštku refovacího lana se při vytahování plachty mohou navinout na lištu uvnitř stěžně jednotlivé závity refovacího lana přes sebe. Lišta s navinutou plachtou se tak ve stěžni zablokuje a dvourychlostním navijákem, kterým plachtu vytahujete, pak snadno roztrhnete spodní lem. Zkrátka-chce to určitou zkušenost, cit a nejlépe více rukou.
 
KOTVENÍ

      Kotvení v (opuštěných) zátokách skýtá krásné romantické zážitky a neměli by jste jej vynechat jenom proto, že třeba máte bezplatné stání ve všech marinách které vás jen napadnou. Určité povědomí o meteorologii a možném vývoji počasí se ovšem hodí (viz.např. "Meteorologické minimum",, YACHT č.9/2001). Jestliže jste meteo situaci správně neodhadli a v noci dojde k otočení větru a jeho náhlému zesílení, dlouho neváhejte s opuštěním kotviště. V rychle rostoucích vlnách kotva dlouho držet nebude. Nouzovou trasu do závětří máte samozřejmě již dlouho nastudovanou. Pokud jste se probudil již s lodí naraženou na břehu, snažte se loď stočit a vyvázat tak, aby kormidlo bylo na hluboké vodě. Posádka se alespoň konečně ve vodě vzbudí také. Ostatní nechte na ráno, viz.dále. I když přes vás zrovna nepřejde fronta, pravděpodobně se v noci na kotvě stejně několikrát otočíte (denní a noční bríza). Pokud tedy nebudete vyvazovat loď zádí ke břehu (pozor na možnost příďové vlny od velkých lodí), musíte s otáčením lodi počítat a kotvu umístit tak, aby kormidlo zůstalo za všech okolností na hluboké vodě. Jeli zátoka při vašem příjezdu již plná lodí, hoďte kotvu za záď té za kterou je ještě trochu volné vody-všechny lodě se budou v noci otáčet kolem kotev stejným směrem. Kotevní řetěz uvažte vždy k vazáku, nikoli kolem kotevního vrátku, neboť ten má spojku kterou škubání řetězu může uvolnit.
 
I MOTOR MÁ SVÉ VRTOCHY

      Protože motor startujete většinou až když si již s lodí neumíte poradit jinak, pak výmluvné ticho po zmačknutí startovacího tlačítka je zpravidla následováno další kritickou situací, která obohatí líčení vaší plavby v lodním deníku. Diagnoza: 1. velký přechodový odpor mezi baterií a vinutím starteru (všechny kontakty včetně stykače očistit, při nebezpečí z prodlení zkratovat šroubovákem přímo kontakty stykače), 2. vybitá startovací baterie-pravděpodobně lednicí(připojit paralelně další baterii nebo zkusit nastartovat pomocí šňůry), 3. problem na uhlících starteru (svěřit servisu stejně jako v případě řady dalších možných závad-opět vás může zachránit nahození motoru šňůrou navinutou na hlavní řemenici). Pokud zdechne již běžící motor můžete se značnou jistotou typovat dvě příčiny: lano mooringu případně otěže navinuté na vrtuli nebo závadu v přívodu nafty. K navinutí lana dochází zásadně při opouštění mariny kdy není nouze o vděčné obecenstvo. Pokusy o uvolnění vrtule pak značně zvýší vaši popularitu u ostatních posádek. Méně už se baví personál mariny jednáli se o mooringové lano a vidí-li vás mizet pod vodou s nožem v ruce. To je ale ten lepší konec. V horším případě budete muset řešit ohnutou Stevenovu hřídel a utržený kozlík s vodním ložiskem. Postup při odvzdušnování motoru je standartní: Jestliže jste konečně nalezli motor a lokalizovali i palivové čerpadlo, máte téměř vyhráno. Odpojte přívod nafty a dejte jej co nejníže. Nafta by nyní měla volně vytékat, pokud ovšem není zanesené sítko odlučovače vody nebo ucpaný další, zpravidla dobře ukrytý filtr, který by jste mohli nalézt někde v blízkosti nádrže. Činnost palivové pumpy a průchodnost malého filtru umístěného na motoru před vstřikovacím čerpadlem otestujete při stálém pumpování postupným povolením (musí vytékat nafta) a utažením odvzdušňovacích šroubů na filtru a vstřikovacím čerpadle. Motor pak protočte při otevřených dekompresních táhlech na hlavách válců. Sedíli loď při naskočení motoru již spolehlivě na kamenech, postupujte podle následujícího paragrafu.
 
NAJELI JSTE NA MĚLČINU?

      Před vyplutím by jste jako kapitán měl zkontrolovat mapy a pilotní publikace, včas s předstihem nastudovat plánovanou denní trasu a sehnat si poslední METEO-prognozu. Podvodní útesy a mělčiny skutečně existují a svou nepozorností v průběhu plavby můžete změnit příjemnou dovolenou v serii otřesných zážitků. Pokud se vám podaří skutečně najet na mělčinu nebo strandovat, pak další průběh událostí bude značně ovlivněn vývojem počasí-především silou a směrem větru, výškou vln, fází přílivového cyklu a především Vaší dávkou štěstí. V každém případě je nutné nejdříve pod vodou zjistit v jakém směru má loď naději na stažení na hlubokou vodu. Pokud se pak nepodaří uvolnit loď odlehčením, náklonem pomocí vykloněného ráhna a tahem za výtahy přes vrchol stěžně, například k vyvezeným kotvám, je nutné přivolat pomoc (zapálení sudu s dehtem a výstřely z děla raději vynechte). Záchrana životů na moři by měla být zdarma. Ovšem za záchranu lodi může být profesionály požadována dle okolností odměna až do výše ceny lodi. Vaše charterová společnost má s velkou pravděpodobností pro tyto případy své směrnice a měla by být v rámci možností bezodkladně konzultována. Kritickou situaci zpravidla za přijatelnou cenu vyřeší lano kolem kýlu a větší rybářská loď nebo silný motorový člun. Není třeba mnoho fantazie aby jste uvěřili, že absolvování výše uvedených akcí skýtá, zvláště v noci, silné zážitky na které dlouho nezapomenete. Nyní už asi začínáte s nostalgií vzpomínat na klid a pohodu která vládne na rodinném ranči a přemýšlíte, jestli ten nápad s kapitánskými zkouškami byl opravdu tak dobrý. Proto zde raději výčet možných problemů ukončíme a popřejeme vám šťastnou první plavbu!
 
YACHT č.11/2001-Příloha CHARTER 2002
© 2008 Tomáš Peslar