Vítejte na palubě - Plavba a život na lodi
Oproti klasické dovolené u moře je dovolená na jachtě trochu specifická. Moře je sice úchvatné svým prostorem, ale loď je prostorově omezena. Na dovolenou na moři se většinou jezdí ve skupině lidí přibližně stejných zájmů, názorů, věku atd. Výběr členů posádky je tedy důležitý. Záleží zda plavbu pojmete rekreačně, objevitelsky či ryze sportovně. Podle toho naplánujte cestu a kotvení. Vzhledem k veliké členitosti pobřeží jsou míst ke kotvení stovky. Máte možnost kotvit na divoko v opuštěné zátoce, na bójce ve společnosti několika dalších plachetnic, u mola v poklidné rybářské vesničce, u rušného městského mola nebo v kosmopolitním jachetním přístavu – marině.
Vše závisí jen na Vašem rozhodnutí a na počasí. Od zvoleného způsobu kotvení se odvíjí způsob života na lodi. Pokud se rozhodnete pro romantickou dovolenou a do placených marín zajíždět jen minimálně, musíte počítat s některými omezeními, které z toho plynou. Především je to nutnost šetřit sladkou vodou. Nejvíce se dá ušetřit, pokud se nebudete po každém smočení se v moři sprchovat sladkou vodou a mytím nádobí ve slané vodě (myje jej lépe než sladká) .Pokud osobní hygienu „omezíme“ na večerní spláchnutí soli ze svých těl, dá se s vodou vydržet Ona taková několikrát denně čerstvě vyšampónovaná dlouhovláska sice jachtu patřičně ozdobí, ale jen do té doby než zbytek posádky zjistí, že si večer bude čistit zuby v balené vodě s bublinkami. Jachty mají sice velké tanky – například Oceanis 361 který jsme si představili výše, má zásobu 380 litrů . Pokud ji ale obsadíme 6ti člennou posádkou, vychází nám 60 litrů na hlavu a týden. To již není mnoho. Takže i ti největší romantici do maríny zajíždějí. Marina není jen možnost nabrat sladkou vodu, dobít akumulátory a učinit důkladnou očistu těla. V každé maríně je minimarket, kde můžeme loď zásobit čerstvým pečivem a zeleninou. A v hospůdkách v okolí maríny se scházejí „námořníci“ nejrůznějších národností a profesí. Je to i jakási společenská událost. Za marínu se platí, cena je dle délky lodě a členů posádky. Také za vyvázání na bójce se platí, ale cena bývá pochopitelně nižší než v maríně. Však také jediná služba, kterou Vám výběrčí poskytne je to, že Vám někdy odveze z lodi pytel s odpadky. Na některých bójkových kotvištích se neplatí, poplatek je již započten ve vaší předpokládané útratě v hospůdce na břehu. Při kotvení na kotvě v zátoce s neplatí, ale vyžaduje to již určité zkušenosti a dovednosti. Kotvení na bójce či na kotvě doslova nadchne romantické duše. Nádherně čisté a modré moře přímo u nohou, úžasné východy a západy slunce, večer v kokpitu Vaší lodě při koncertu cikád a aroma ranní kávy snoubící se s vůní moře... Lodní pokladna: bývá dobrým zvykem na začátku plavby založit lodní kasu do které každý člen posádky přispěje (většinou okolo 200-300 Kn ) a z této kasy se pak platí poplatky za maríny, bójky, vstupy do národních parků a závěrečné dotankování nafty pro lodě. Téměř vždy zbude na láhev crna vina.
Služba nájemného kapitána
Ti z Vás kteří nemají kapitánskou licenci mají možnost si najmout placeného kapitána. Skipper (nájemný kapitán) je chlapík ,který je vybaven patřičnými doklady pro vedení lodi v dané oblasti, zkušenostmi a znalostmi o plavbě a navigaci. Skipper Vás seznámí s životem na lodi a postará se o Vaši bezpečnou a příjemnou plavbu. Máte možnost volit mezi českým či chorvatským skipperem. Chorvatští kapitáni mluví obstojně anglicky či německy. Český kapitán bývá většinou levnější, většinou však musíte zajistit jeho dopravu na základnu a zpět do ČR.Postará se o převzetí lodě a formality s tím spojené. Posádka vždy svému kapitánovi zajišťuje stravu. Skipper spí v salonu lodi, takže vy máte k dispozici kajuty. Najmutí placeného skippera Vás nezbavuje povinnosti složit kauci. Ručíte však pouze za škody Vámi přímo zaviněné (utopený dalekohled či proražený pomocný člunek a podobně). Za vedení lodi a správnou navigaci zodpovídá skipper. Naši čeští smluvní kapitáni mají vždy kauci pojištěnou.
Jídelníček
Na lodi většinou konzumujeme jídlo které jsme si sebou dovezli z Čech a doplňujeme z místních zdrojů (pečivo, ovoce zelenina). V Chorvatsku jsou potraviny dražší než v Čechách. Na lodi je plnohodnotně vybavená kuchyňka včetně plynového vařiče s troubou, nádobí, příborů, hrnečků a skleniček. I když je na lodi lednička, volíme potraviny které se nekazí. Osvědčené jsou těstoviny na mnoho způsobů. Na lodi je plnohodnotně vybavená kuchyňka včetně nádobí. Z nápojů doporučujeme především neslazenou vodu a dobré české pivo. Praxe hovoří, že nejideálnější jsou třetinkové plechovky, které se dají rychle vypít a nepostávají nedopité v kokpitu. Ono rozlité pivo se dostane téměř všude a nevoní zrovna vábně. Pitná voda z tanků lodě se dá použít k vaření, k běžné konzumaci však není ideální. Se zásobami to nepřehánějte, pocit hladu je v teplém počasí menší. Ideální je domluvit jídelníček ještě v ČR ,zohlednit počet návštěv restaurace spojených s večeří (konec konců nedát si u moře rybu by byla škoda) a centrálně vše nakoupit. Chorvatská kuchyně je velmi chutná a pestrá. Škoda jen že pro českého turistu dražší. Vyhlášené nejsou jenom ryby a dary moře, ale také pršut (zauzená a sušená vepřová kýta) či Pažský sýr (paški sir), ovčí specialita z ostrova Pagu. Chorvatsko je i vyhlášená vinařská oblast.
Počasí
Jadran patří mezi teplé moře a klima je zde příjemné od dubna do října. I v těchto měsících je na lodi krásně, ale s koupáním nelze moc počítat. Ideální je červen až září.
Počasí na Jaderském moři a pobřeží ovlivňuje několik faktorů. Nejvýznamnější je přítomnost vysokých hor na pobřeží která umožňují vznik Bóry. Bóra (bura) je nebezpečný padající poryvový vítr. Vane z pevniny na moře ze severu – severovýchodu. Může dosáhnout až síly orkánu. Vzniká přelitím studeného vzduchu z pevninského „kotle“ přes horská pásma a průsmyky. Fouká z pevniny na moře kde postupně slábne. Nejznámější oblasti s výskytem Bóry je Velebitský kanál a Kvarterský záliv 1,2a3, oblasti Šibeniku 4 (vítr vane údolím řeky Krky), dále u Splitu a severní části Makarské riviéry 4. V jižní Dalmácii je třeba se mít před bórou na pozoru v oblasti ústí Neretvy, v zálivu Žuljana na ostrově Pelješac 5, na severozápadě Mljetského průlivu, na fjordovitém toku řeky Dubrovačka před Dubrovníkem 6. Dobře chráněné oblasti jsou jižní a jihozápadní (k otevřenému moři) pobřeží ostrovů Mljet, Lastovo, Dugi otok, Ugljan, Hvar, Brač, Šolta a Vis.
Oblečení
Vaše oblečení se odvíjí od termínu a charakteru Vaší plavby. Na běžnou rekreační plavbu nepotřebujete ohoz jako Ellen McArtur či Francisco de Angelis. Tyto speciální jachtařské overaly využijete pouze při závodech nebo mimo sezónu. Jarní měsíce (duben,květen ) je na sluníčku již příjemně, ale moře je ještě studené a tak i v noci bývá chladno. Pokud fouká, a proto v těchto měsících na moře jezdíme, unesete větrovku, kulicha a rukavice.Vhodné jsou také holinky či neoprénové botičky. Nezapomeňte teplé ponožky a svetr. Pokud nemáte speciální jachtařské oblečení, lze jej suplovat oblečením na lyže či snowboard.
V letních měsících je možno zvolit výstroj lehčí. Vystačíme s tričky a kraťasy, případně s mikinou. Pro případ bouřky, noční plavby či náhlé změny počasí stačí lehká větrovka.
Na podzim je výhodou po létě vyhřáté moře, ale počasí je méně stabilní. Večer se dříve stmívá a tudíž i chlad přichází dříve.
V každém případě nezapomeňte protisluníčkové brýle a krémy, čepici s kšiltem a boty se světlou podrážkou bez dezénu (nedělají šmouhy a nedrží se v nich kamínky). V baru v maríně oceníte tričko s límečkem a dámy lehké letní šatečky.
Autor: www.funyacht.cz